Wednesday, December 14, 2011

Perhiasan mu




Berwaspadalah kamu wahai orang -orang yang beriman. Ingatlah, ada barang-barang didunia ini yang boleh dipamerkan dan dilihat. Disamping itu, ada pula yang tidak boleh dipamerkan dan dilihatkan.


Wahai wanita-wanita yang beriman! Hendaklah kamu semua berpakaian menutup 'aurat. Setiap pergaulan dan percakapan mestilah berpandukan Islam. dari aspek-aspek inilah dapat diukur sejauh manakah keimanan kamu dalam melaksanakan suruhan Allah dan RasulNya.


Tanggungjawab yang anda semua lahirkan itu merupakan satu kaedah yang boleh menjadi tauladan kepada wanita-wanita yang lain. Disamping itu pula, dapat dibezakan di antara golongan beriman lagi beramal dengan golongan yang tidak beriman. Golongan beriman sudh tentu dihormati dan disegani oleh setiap golongan dan lapisan masyarakat.


Sebenarnya pemuda siuman lebih mengerti manakah gadis yang asli dan manakah pula gadis celupan , walaupun ditampal dengan seribu jenis alat solek, namun rugi di dunia dan di akhirat. di dunia, kamu ditertawakan atau dipermain-mainkan orang, sedangkan di akhirat pula, kamu pasti menerima siksaan.


Pujangga Arab pula ada berkata:
"Otak kolot gemarkan perhiasan.
Mental terpelajar tidak berhajat sebarang perhiasan".
Keadaan hidup orang terpelajar Islam adalah normal.
Mereka tidak tamak perhiasan yang banyak,
malahan ilmu pengetahuan yang ada di dada mereka sudah sukup sbagai perhiasan diri.


Ukuran manusia di hati dan lisannya,
bukan ukuran terletak di kot atau gaunnya. 


Copy dari seorang sahabat..
Marilah kawan-kawan sama-sama kita bermujahadah sentiasa dan bermuhasabah diri...
InsyaAllah....


No comments:

Post a Comment